Digitális témahét

Iskolánk informatika munkaközössége is részt vett a Digitális témahét eseményein 2017. április első teljes hetében. Mindhárman, kiegészülve Szilágyi Jenő végzős informatika tanár szakos egyetemi hallgatóval, készítettünk egy, illetve két órára szóló rendhagyó tananyagot.

dth1Pénzes Ákos a 9. C/NY csoportjában a kódolásról, Piroska István a 9. B osztály matematika-informatika tagozatos csoportjában, illetve a 9. E osztály általános tagozatán a kódolás, kódfejtés témakörében, míg Kardos József és Szilágyi Jenő a 10. E és 11. E osztályokban a webes robot szimulátor témakörben tartott órát.

Piroska István a 9. B osztályban és a 9. E osztályban egy-egy feladatot mutatott be a betűstatisztikán alapuló kódfejtéssel, a Caesar-féle titkosítással, valamint a Vigenére-féle kódolással kapcsolatban. Utóbbi két módszert egy-egy Pythonban készült program segítségével is kipróbálhatták a tanulók. Az óra utolsó részében kitért az irodalomból ismert titkosítási módszerekre (Balassa Bálint, Rákóczi Ferenc szerelmi levelezései), a prímfelbontáson alapuló RSA kétkulcsos titkosításra is, valamint egy viszonylag aktuális hírre, miszerint 2016 második felében a GE által szervezett nemzetközi kódfejtő versenyt egy magyar származású fizikus nyerte meg (Szabó Zoltán).

dth2A Digitális Témahét alkalmat nyújtott arra, hogy az informatika órák keretében kicsit eltérjünk a hagyományos tantervtől, és olyan témákat dolgozzunk fel, amikre bizonyos osztályok esetében nem kerülne sor. Mégis fejlesztik az algoritmikus gondolkodást és a rendszer-szemléletet. Mindezt játékos formában tettük.

Éltünk a lehetőséggel és több alternatív programot is kipróbáltunk. Nagy sikere volt a LightBot nevű webes alkalmazásnak, ami egy robot irányítását teszi lehetővé elemi utasítások és függvények felhasználásával.

dth3Szintén kellemes és hasznos időtöltésnek bizonyult a „My Robotic Friends” névre hallgató számítógépet nem igénylő csoportokban végzett foglalkozás, ami szintén több programozási fogalom bevezetésére adott alkalmat.

dth4 dth6

Megerősítő visszaigazolás volt az élményszerű tanulás hatékonyságára, hogy észrevétlenül is hasznosították a diákok az egyik programon megszerzett tapasztalatokat a másik program alkalmával.

A foglalkozásokon résztvevő diákok és tanárok egyaránt értékes tapasztalatokat gazdagodhattak. Olyan ötletekkel, amik hasznosíthatók mind az oktatásban, mind a tanulásban, mind a hétköznapi munkaszervezésben, vagy kommunikációban.

A beszámolót összeállította: Piroska István és Kardos József

Ez is érdekelhet ...