Nemzeti Tehetség Program
Iskolánk a Nemzeti Tehetség Program keretein belül a Miniszterelnökség támogatásával lehetőséget kapott arra, hogy a tehetséggondozás eszköztárát bővítse.
A nyertes pályázat adatai:
Kód: NTP-TFJ-21-0091
Név: A komplex tehetségsegítés eszköztárának fejlesztése a Váci Madách Imre Gimnáziumban
Támogatás összege: 3 600 000 Ft
Megvalósítás ideje: 2021. szeptember 1 – 2022. december 31.
Amennyiben a programról részletesen szeretne olvasni, kattintson erre a linkre: Beszámoló
A programból ízelítőt adó fotóalbum itt tekinthető meg: Fotóalbum
Iskolánk a Nemzeti Tehetség Program keretein belül a Miniszterelnökség támogatásával lehetőséget kapott egy legalább 60 órás komplex tehetséggondozó program megvalósítására.
A nyertes pályázat adatai:
Kód: NTP-MTTD-20-0135
Név: Per Aspera Ad Astra
Támogatás összege: 1 400 000 Ft
Megvalósítás ideje: 2020. szeptember 1 – 2022. június 30. (meghosszabbítva a vírushelyzet miatt)
E pályázat keretében a 2020-21. tanévben csillagászat szakkört valósítottunk meg. A többségében online megvalósuló szakköri foglalkozások után 2021. júniusában lehetőség volt kirándulások megvalósítására is. Nappali és éjszakai programon jártunk a Svábhegyi Csillagvizsgálóban, 2022. júniusában sikerült eljutni az ELTE TTK Természetrajzi Múzeumába és Planetáriumába is.
A pályázat keretében beszerezhettünk eszközöket is, így vásároltunk két távcsövet. A távcsövekkel való júniusi ismerkedést követően a Kutatók éjszakáján szeptemberben megfigyelhettük a kora őszi égboltot, a Jupiter Galilei holdjait, valamint a Szaturnusz gyűrűit is megnézhettük.
Amennyiben a programról részletesen szeretne olvasni, kattintson erre a linkre: Részletes beszámoló
Pályázatunkban vállaltuk egy legalább 2 perces, a programunkat bemutató videó elkészítését, ezt itt tekinthetik meg.
A programból ízelítőt adó fotógaléria itt érhető el.
A program során készült egy iskolánk csillagászat szakkörét bemutató, népszerűsítő poszter is. A poszter itt tekinthető meg.
A program keretében a résztvevő diákok egy online újságot készítettek, mely innen érhető el.
Korábbi NTP pályázataink
A reál irányú tehetségsegítés feltételrendszerének javítása
a Váci Madách Imre Gimnáziumban
A XXI. század egyre inkább felgyorsult és igényli a műszaki és természettudományokban jártas szakemberek utánpótlását. Ma az informatika már minden területhez szervesen kapcsolódik, és egyre inkább utat tör magának a robotika is. A mi iskolánk fő profilja, amellett hogy két reál tagozata is van évfolyamonként, az idegen nyelv oktatása. Középtávú terveink között szerepel, hogy a gimnázium tanulói is egyre nagyobb számban forduljanak a műszaki, természettudományi területek felé. Két irányból igyekszünk ezt elérni: a jelenlegi tanulóink számára minél közelebb hozni természettudománnyal kapcsolatos tudományokat (pl. élménypedagógiai módszerekkel), illetve az általános iskolások körében népszerűsíteni a gimnáziumban folyó szakmai munkát és lehetőségeket. Éppen ezért mi a Lego Mindstorm robotkészlet segítségével a programozás iránti érdeklődés felkeltését tűztük ki célul.
A játszva tanulás elve itt hatványozottan érvényesül, ami még fontosabb, hogy azonnali visszacsatolást, sikerélmény vagy ép megoldásra váró problémát nyújt a diákok számára. Azt a fajta tanulási folyamatot indítja el, ami a kisgyermekkorban az érdeklődésből fakad és a megoldás iránti vágyat hivatott csillapítani.
Az “utcáról betérő” általános iskolások vagy a csillagász szakkör fizika iránt elkötelezett tanulói éppúgy nulla előzetes programozási ismerettel rendelkezve kezdtek hozzá a robot programozásához. Az irányított problémafelvetés és annak megoldása után, a diákok saját maguk számára tűztek ki megoldásra váró problémát. Ezzel nem csak a programozási készség fejleszthető, hanem az analitikus gondolkodás és a problémafelvetés képessége is.
A természettudományos megismerés fontos része a saját megfigyelések elvégzése és dokumentálása, rögzítése, majd pedig a kapott adatok, információk feldolgozása, szemléltetése. Ezt a folyamatot segíti a pályázat keretében beszerzett interaktív tábla és digitális mikroszkóp kamera. Az ismeretek kreatív, interaktív módon való átadását és feldolgozását teszi lehetővé. A tehetséggondozás terén a diákok önálló kutatásai, megfigyelései könnyen rögzíthetők és feldolgozhatók vele az online térben, a személyes foglalkozások a tanórán kívül az online felületeken folyhatnak tovább. Az interaktív táblán használt programok lehetőséget teremtenek a feladatok kooperatív módon történő feldolgozásához, a tanult ismeretek interaktív, motivációt erősítő módon történő elmélyítésére.
A pályázat segítségével beszerzett társasjátékok és logikai játékok nagy sikert arattak a diákoknál. Örömmel vették a kezükbe, és nagyon hamar gondolkodásra késztette őket. Perceken belül jó hangulat alakult ki, és több játék esetében is vitázva együtt gondolkodtak. A társasjátékok használata egyértelműen támogatta a kooperációs képesség, a logikai gondolkodás, és a gondolkodás rugalmasságának képességét is. A tanulók kifejezetten kérték, hogy máskor is vigyük be órára, és előre örültek, hogy szabadidejükben egyedül is használhatják majd őket. Sajnos, ezt a lehetőséget végül a járványhelyzet nem tette már lehetővé, de reméljük, hogy a helyzet változásával majd ez az út is járhatóvá válik.
A pályázatban vásárolt eszközök segítségével megvalósuló programokon készült fotók itt tekinthetők meg.
Garázscsírák
Szeretnék bemutatkozni és röviden elmondani, kikről és miről szól majd ez a cikk. Szarvas Éva vagyok a Váci Madách Imre Gimnázium angolnyelv tanára, és egy nagyon izgalmas kreatív alkotói kör, a GarázsCsírák alapítója. Klubunk a 2016/2017-es tanévben indult el diákok és tanárok részvételével. Csapásirány az önálló irodalmi és képzőművészeti alkotások megosztása. Prózák, versek, festmények, rajzok, skiccek, fotók, dalszövegek és dalok is megfordultak itt az elmúlt években. Alkotóink eltérő érdeklődésű, természetű, türelmű emberek.Színes társaság természettudományos és/vagy humán tárgyak iránti elköteleződéssel. Ami közös bennük, hogy időről időre kreatív alkotásokban fogalmazzák meg gondolataikat. Foglalkozásaink mindig egyszerre nagyon személyesek, mégis nyitottak. Minden alkalom szolgál valami meglepetéssel. A közös idő, egymásra figyelés, és a jelenlét az, ami értékessé teszi ezeket az együttléteket.
De mielőtt magával ragadna az elfogultság, jöjjön a cikk miértje.
Iskolánk, Akkreditált Kiváló Tehetségpontként, törekszik arra, hogy minél több gazdagító programot tudjon kínálni diákjainak. A lelkesedésünkön túl minden évben pályázati forrásokat keresünk ezeknek a lehetőségeknek a biztosítására. Kreatív klubunk is így jutott 2019-ben a Nemzeti Tehetség Program Köznevelési Intézmények számára biztosított támogatásához, az NTP-KNI-19-0074 kiírásra beadott Alkotó(k)ezek! című pályázatával.
Így valósulhatott meg a GarázsCsírák antológia, aminek szövegeit jelenlegi és régi tagok válogatták, egységes nyomdai arculatát valamint illusztrációit Kovács Luca (az ELTE politológia szakán végzett, jelenleg a Jaschik Álmos művészeti iskola animáció szakos hallgatója) készítette. A szerkesztési munkálatokban Princz Laura ‘Lara’(az ELTE angol-média tanár szakos hallgatója, online újságíró), valamint jómagam vettünk részt. Mindketten iskolánk volt diákjai és aktív “Garázsosok”.
Vállalt feladataként készült egy csodálatos animáció is, aminek alapötlete egy közös alkalom szülötte, képi világát Szebedy Laura teremtette és hozta mozgásba.
A pályázat ezen túl – bár kétségkívül az antológiát tekintjük a korona ékkövének – lehetőséget teremtett számos hasznos digitális, és az asszociatív feladatokat izgalmasabbá tevő eszköz, valamint a kortárs irodalmi szekció könyvtári bővítésére.
Az előre eltervezett külsős programjaink sajnos a vírushelyzett okozta újratervezési kényszerben húnytak el.
Nagyon büszke vagyok ezekre a fiatalokra, akik elég bátrak ahhoz, hogy megmutassák gondolataikat, érzéseiket. Rengeteget tanultunk, tanulunk egymástól.
Tavaszi terveink között szerepel, hogy nyilvánosan is bemutathassuk antológiánkat egy újra nyíló világban. Mindenkinek minden jót, és köszönöm, hogy időt szánt erre a cikkre.
A Váci Madách Imre Gimnázium 10.C (angol nyelvi előkészítővel induló) osztályának egy tanulócsoportja komplex tehetséggondozó programban vett részt a 2018/2019-es tanévben. A program célja a tehetségígéretek és tehetségek gazdagítása volt összevetve a magyar és a brit kultúra, történelem, művészet bizonyos elemeit.
A pályázat szakmai beszámolóját itt olvashatják.
A komplex tehetséggondozó programról kiszült kisfilmet itt tekinthetik meg.
A pályázat megvalósításakor készült fotók itt találhatók.
Az Együtt kutat a család c. pályázat beszámolója itt olvasható: NTP-CSSZP-18-0017
A pályázat keretében készült fotók itt tekinthetők meg: Tehetséghét – Bioblitz: 2018. szeptember 25-28.
A pályázati támogatás hozzájárult futsal csapatunk részvételéhez a Diák Futsal Világbajnokságon 2014-ben.